Syyskokous on ohi ja ensi vuoden toimijat ovat valittu! Allekirjoittanutkin toipuu vielä sykojännästä, niin palataan takaisin normiblogitekstien rutiiniin hieman lyhyemmällä, mutta silti tärkeällä aiheella. Tämä teksti käsitteleekin hallintotieteiden menetelmäopetuksen kehittämistä.

Osa teistä on varmaankin huomannut menetelmäopetuskyselyn jota Staabi on mainostellut ahkerasti. (jos se ei ole vielä täytettynä niin paina tästä ja korjaa asia! Vastausaikaa on maanantain 25.12. loppuun asti). Tämä kysely on osa suurempaa projektia, nimittäin hallintotieteiden tutkinto-ohjelman menetelmäopetuksen kehittämistä!

Mikä tässä on taustalla?

Hallintotieteiden menetelmäopetuksen järjestäjät kokoontuivat saman huoneen katon alle ensimmäistä kertaa keskustelemaan menetelmäopetuksesta. Tämän kokoontumisen aikana huomattiin muutamia mahdollisia kehityskohteita ohjelmamme menetelmäopetuksessa ja niiden kokonaisuudessa sekä suoritusjärjestyksessä. Itse pääsin osallistumaan tänne opiskelijaedustajana ja pääsin tuomaan esille monia opiskelijoita askarruttavia seikkoja.

(PSST FUKSI! Menetelmäopinnot ovat opintoja missä teemana on tieteen/tutkimuksen tekeminen. Muun muassa tilastotieteiden peruskurssi tai tieteellinen kirjoittaminen ovat tälläisiä!)

Mitä prosessissa tapahtuu?

Päätimme edetä selvittämällä menetelmäopetuksen nykytilaa. Tästä johtuen kokosimme yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa menetelmäopetuskyselyn, jonka täyttämistä suosittelen teille kaikille! Kyselyn suljettua kokoan raportin kyselyn tuloksista sekä jaan tulokset työryhmälle. Tämän kyselyn kautta selviää parannettavat kohdat menetelmäopinnoista ja niiden kokonaisuuden työstäminen voi alkaa.

Työryhmä tapaa keskustelemaan tästä kokonaisuudesta jo tämän viikon keskiviikkona missä olen itse seuraajani kanssa opiskelijaedustajana.

Ensi vuonna alkaa opintojen suurempi työstäminen, jonka kanssa ensi vuoden kopo pääsee painimaan urakalla. Hän varmasti päivittää teitä tästä prosessista! On myös erittäin mahdollista, että jäsenistön apua tarvitaan taas kyselyjen tai jopa uusien opiskelijaedustajien muodossa josta ensi vuoden kopo teitä tiedottaakin varmasti ahkerasti.

Tämän kehittämistyön tuloksia nähdään todennäköisesti 21-24 vuoden opetussuunnitelmassa, sillä ensi vuoden opetussuunnitelmaan tulee vain erittäin pieniä muutoksia. Kuitenkin osaksi tämä työ voi jo vaikuttaa ensi vuoden opintoihin!

 

Kehen ottaa yhteyttä jos haluaa vaikuttaa?

Opiskelijaedustajana menetelmäopetuksen kehittämisessä toimii Staabin kopo eli minä vielä tämän vuoden loppuun. Ensi vuonna tätä siis hoitaa vuoden 2020 kopo Heta Lindgren. Yhteyden kopoon saa vuodesta huolimatta osoitteesta koulutuspolitiikka(at)staabi.fi.

Tähän liittyen vait laittaa kommentteja opintojen nykyisestä tilasta tai muuta terveisiä jota veisimme työryhmälle. Pienistäkin jutuista kannattaa ottaa yhteyttä, esimerkiksi julkisoikeuden menetelmäopintoihin liittyvät erityisjärjestelyt eivät koske meistä kumpaakaan niin jäsenistön antama tieto auttaa niiden suhteen huomattavasti.

Menettelevin terveisin
Koponne
Aleksi